Selasa, 18 Maret 2008

HARIMAU KUMBANG

Harimau Kumbang

Harimau Kumbang
frames
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Subfilum: Vertebrat
Kelas: Mamalia
Order: Maging
Famili: Felidae
Genus: Panthera
Spesies: P. pardus

HARIMAU KUMBANG


Harimau kumbang adalah haiwan pemangsa yang memakan daging. Nama sainsnya Panthera pardus.

Harimau kumbang mempunyai taburan yang luas dan mempunyai rupa dan memburu mangsa yang yang amat berbeza. Harimau kumbang mungkin mempunyai corak kulit yang berwarna kuning pucat di kawasan gurun, dan kuning tua di kawasan padang rumput. Terdapat juga harimau kumbang yang berwarna hitam keseluruhan tubuhnya. Ini disebabkan penghasilan pewarna hitam yang berlebihan di dalam kulit dan bulunya, tetapi tompok bulunya masih ada walaupun samar-samar.

Harimau kumbang merupakan haiwan yang gemar bersendirian dan mempunyai kawasan pemburuan yang dikawalnya sendiri. Sungguhpun begitu, kawasan perburuan Harimau kumbang jantan mungkin turut merangkumi (bertindan) dengan kawasan pemburuan beberapa ekor harimau kumbang betina

    • Harimau Indochina (Panthera tigris corbetti) - yang terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Malaysia, Kemboja, China, Laos, Myanmar, Thailand, dan Vietnam.
    • Harimau Bengal (Panthera tigris tigris) - yang terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Bangladesh, Bhutan, China, India, dan Nepal.
    • Harimau Cina Selatan (/amoy) (Panthera tigris amoyensis) - yang tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput tengah dan barat China.
    • Harimau Siberia (Panthera tigris altaica) - atau juga dikenali sebagai amur, ussuri, harimau timur laut China, atau harimau Manchuria yang tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput China, Korea Utara, dan Asia Tengah di Russia.
    • Harimau Sumatra (Panthera tigris sumatrae) - yang tinggal hanya di kepulauan Sumatera.
    • Harimau Caspian (Panthera tigris virgata) - yang telah pupus sekitar 1950an. Harimau Caspian ini pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan dan padang rumput Afganistan, Iran, Mongolia, Turki, dan kawasan Asia tengah Russia.
    • Harimau Jawa (Panthera tigris sondaica) - yang telah pupus sekitar 1972. Harimau Jawa pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan kepulauan Jawa, Indonesia.
    • Harimau Bali (Panthera tigris balica) - yang telah pupus sekitar 1937. Harimau Bali pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan kepulauan Bali, Indonesia.

2 komentar:

hokage kurniadi mengatakan...

harimau raja hutan

klonthang mengatakan...

harimau sumatra terancam punah